שלבי השינה ושנת תינוקות מאת עמית פינטו

שלבי השינה ושנת תינוקות

אורך מחזור שינה של תינוק נמשך בין 40 ל-60 דקות. החל מגיל חצי שנה, אך יותר באזור 9-12 חודשים מחזורי השינה מתקצרים יותר במהלך היום.

השינה בנויה מארבעה שלבים עיקריים:

1. השלב הראשון
שלב האקטיבציה במסגרתו מתרחש המעבר ממצב עירות למצב שינה. מתרחשת הרפיית טונוס שרירים ומופיעות תנועות עיניים איטיות.
השלב הראשון נמשך כולו בין 3 ל-7 דק'.
2. השלב השני
שלב זה מתאפיין בשינה שטחית, ממנה קל להתעורר, אבל ביחס לשלב הראשון, הניתוק מהסביבה משמעותי יותר, התינוק פחות יתעורר מרעשי רקע. נוכל לראות האטה בקצב הנשימות, קצב הלב, ירידה של טמפ' הגוף וכו'.
השלב השני נמשך בין 10 דק' ל-25 דק'. לתינוק בין 10-15 דק'.
זה יכול לעזור לנו להעריך מתי אפשר להעביר את התינוק לעריסה מבלי שיתעורר.
3. השלב השלישי הרביעי
שני השלבים האלו דומים ולכן רואים אותם כמעין שלב אחד. שלבים אלו מכונים שנת גלים איטיים, שלבי השינה העמוקה, והם מאופיינים בסף יקיצה גבוה. כלומר, יהיה קשה יותר להעיר אדם הנמצא בשלבים אלה כי המוח ישן. השינה העמוקה היא חשובה ביותר להתאוששות ממאמצים.
4. השלב החמישי (והאחרון)
שנת חלום, המכונה גם שנת REM – Rapid eye movement, שינה עם תנועת עיניים מהירה. זה לא שלב החלומות, כי אפשר לחלום גם בשלב הקודם. שלב זה מאופיין גם בטונוס שרירים מופחת, ואם נעיר אדם ישן בשלב זה הוא יהיה מאוד עירני ומתפקד, והוא אף יוכל לספר מה שמע לפני שהתעורר, כיוון של בשלב הזה הגוף ישן אבל המוח ער מבחינת כל המאפיינים.
שנת החלום עוזרת בעיבוד מידע וחוויות שחווינו במהלך היום.
השינה העמוקה (שלבים 3+4) מתרחשת בארבע השעות הראשונות של הלילה, והיא מאופיינת בהפרשה מוגברת של הורמון הגדילה. ואילו שנת החלום (השלב החמישי) מתרחשת במהלך המחצית השנייה של השינה של השינה – בארבע השעות האחרונות.
אצל תינוקות החלוקה קצת שונה. לתינוקות יש שינה פעילה (הדומה לשנתREM ); ושינה לא פעילה (הדומה לשנת גלים איטיים במאפיינים ובתפקידים). החלוקה הזאת מפסיקה בגיל 3–5 חודשים.
תינוקות מבלים 50% מזמן השינה שלהם בשנת חלום. בילדות המוקדמות, שנת חלום ממלאת תפקיד של תפעול וקישור תאי עצב והתנהגויות, שרק לאחר מכן יופיעו בערות, כמו פעולת החיוך.