לחיצות בלידה- מה זה ואיך נכון לעשות זאת? מאת חן שכטר

לחיצות בלידה- מה זה ואיך נכון לעשות זאת? מאת חן שכטר

לחיצות בלידה- מה זה ואיך נכון לעשות זאת?

״קחי אוויר, תחזיקי 10 שניות, תלחצי!״

מה זה אומר? איך בכלל לוחצים? לאחרונה גיליתי שנושא הלחיצות, אלה שבסופן נולד תינוק (טפו חמסה), כ״כ לא מובן ולא ברור לנשים לפני הלידה (ולפעמים גם אחריה), אז החלטתי לכתוב על זה. את ההמלצה האישית שלי ללחיצות בלידה תוכלי לקרוא בסוף הטקסט

 

נשימה, פעולה שהיא בד״כ לא פעולה מודעת, הופכת בזמן הלידה לכלי אקטיבי ומודע להשפעה על תהליך הלידה. בלידה, אישה משתמשת בנשימות כדי ללדת. ממש ככה! נשימה = לחיצה.

 

בשלב השני של הלידה (מפתיחה מלאה ועד לצאת העובר) העובר יורד מטה באגן, לוחץ על שלפוחית השתן ועל הרקטום ומפעיל רפלקס שגורם לרצון ללחוץ. שילוב הכוח של התכווצויות הרחם (צירים) יחד עם השינויים בדפוס הנשימה (לחיצות), יובילו ללידת העובר. הספרות המקצועית דנה רבות בנושא דפוס הנשימה המיטבי בלידה נרתיקית, אך הנושא נשאר שנוי במחלוקת. 

 

שיטה ראשונה: ״ללחוץ כמו לקקי״ 💩 

מאחורי האמירה הקסומה הזו, שהיא ללא ספק בדיוק מה שאת רוצה לשמוע רגע לפני שאת מביאה חיים לעולם, עומדים כמה עקרונות נכונים, אך לרוב המשפט מתפרש אחרת ממש שהיינו רוצות. לטכניקה הזו בלידה מתייחסים בספרות המקצועית כ״לחיצה מונחית״, כלומר מנחים אותך איך ללחוץ. העיקרון הוא לקחת שאיפה עמוקה בתחילת הציר, לסגור את הפה וללחוץ (לנסות לנשוף בלי לפתוח את הפה, מצליחה לדמיין את זה?) עד סוף הציר או לפחות 10 שניות. זה מייצר עלייה בלחץ התוך-בטני, מה שעוזר לייצר יותר כוח שריר ודחיפה עם שרירי הבטן ורצפת האגן. אנחנו לפעמים עושות את זה לפני מאמץ, למשל לפני שאנחנו דוחפות הצידה את הספה, כדי לחלץ צעצוע שנכלא מתחתיה. מרימי משקולות עושים את זה לפני הרמת משקולת כבדה במיוחד. בקיצור- מחזיקים את האוויר בפנים וזה עוזר לפתח כוח.

 

שיטה שנייה: לחיצה ספונטנית, נשימה חופשית 🧘‍

בניגוד לשיטה הראשונה, כאן אין הנחייה איך ללחוץ. האישה מרגישה את הדחף ללחוץ, ולוחצת/נושמת איך שהיא רואה לנכון, על פי האינסטינקטים שלה. רוב הלחיצות הספונטניות הן עם פה פתוח, ומבלי לקחת שאיפה עמוקה. כל לחיצה היא קצרה יותר ונמשכת במקסימום 4-6 שניות, ויש בערך שלוש עד חמש לחיצות במהלך ציר אחד, עם נשימות רגילות בין לחיצה ללחיצה.

 

תזמון הלחיצות:

גם פה יש שתי אסכולות: התחלת הלחיצות מיד כשמושגת פתיחה מלאה, לעומת המתנה עם הלחיצות עד שתרגישי צורך עז ביותר ללחוץ או כשהעובר כבר נמוך מאוד באגן. תזמון הלחיצות רלוונטי בעיקר כשהאישה תחת השפעת אילחוש אפידורלי, כי אז הצורך הטבעי ללחוץ פחות מורגש (ולעיתים לא מורגש כלל).

 

אז מה עדיף?

ביצעו סקירה של מחקרים רבים, עם מידע שנאסף על קרוב ל-1000 יולדות, כדי להבין איך הכי טוב ללחוץ בלידה, ומתי ללחוץ. המחשבה מאחורי ההשוואות נובעת מרצון למצוא את השיטה תאפשר לך ללדת בלי קרעים או חתך חיץ בפרינאום (ואם זה ג׳יבריש, מוזמנים/ות לקרוא את הפוסט שכתבתי בנושא), ללדת בקצב מהיר יותר, ללדת בלי התערבות רפואית או לידה מכשירנית (ואקום או מקלחיים), לשמור על בריאות הילוד וכו׳.

 

 

אז מה גילו?

לא הצליחו להוכיח שיש הבדל משמעותי בין שתי השיטות, לא לטובה ולא לרעה. זה אולי משאיר אותנו עם סימני שאלה, אבל יש בזה גם היבט חיובי- תלחצי איך שבא לך!

 

אני מאמינה שהשיטה העדיפה עבורך היא השיטה שעובדת לך בלידה הספציפית שלך.

איך תדעי מה עובד יותר טוב? נסי! המיילדת תיתן לך משוב האם הלחיצה שלך קידמה את העובר בתעלת הלידה או לא. אם במקרה לא קיבלת את המשוב מהמיילדת, בקשי ממנה לשקף לך מה קורה שם למטה, במיוחד אם את תחת אילחוש אפידורלי ולא ממש מרגישה, והיא תעשה זאת בשמחה.

 

באופן אישי אני בעד לחיצה תוך כדי נשיפה (הוצאת אוויר), אבל לא סתם נשיפה רכה אלא נשיפה נגד התנגדות. בהתנגדות אני מתכוונת למשהו שמקשה עלינו להוציא את האוויר בזמן הנשיפה, פשוט כי זה עוזר לנו לייצר כח. לדוגמה: בניפוח בלון אנחנו בעצם נושפות נגד התנגדות שהבלון מייצר. את ההתנגדות בלידה אפשר לייצר באמת עם בלון, אבל גם לנשוף כנגד אגרוף יכול לעבוד, לנשוף למנשפית (אביזר הדומה למשרוקית ומספק התנגדות לנשיפה) ועוד.

 

עכשיו אחרי שקראת את כל זה, יותר מובן איך נראית לחיצה בחדר הלידה?

אני זמינה עבורך בכל שאלה :)

 

בוואטסאפ- https://wa.me/message/PAF7P3KA6Q6FB1

בפייסבוק- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה 

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באתר שלי: chen

 

מוזמנים ומוזמנות לצפות בסרטון שהכנתי ומסכם את הנושא

לצפייה באינסטגרם ליחצו כאן. 

לצפייה בפייסבוק ליחצו כאן.

 

 

חן שכטר,

פיזיותרפיסטית ומדריכה מוסמכת להכנה ללידה.