אסתמה של העור-אטופיק דרמטיטיס-  מהם הגורמים? מה מחמיר את המצב? מהן דרכי הטיפול?

אסתמה של העור-אטופיק דרמטיטיס- מהם הגורמים? מה מחמיר את המצב? מהן דרכי הטיפול?

אסתמה של העור

אסתמה של העור היא מחלת עור כרונית שפוגעת בכ-20% מכלל התינוקות ברחבה העולם. היא באה לידי ביטוי בעור יבש מיוחד המלווה בגרד ובמקרה של התפרצות גם נגעים אדומים. החדשות הטובות? אצל 60% מהתינוקות המחלה תעבור בין הגילאים 6-12, ועד אז כדאי לדעת מה גורם להחמרה, איך לטפל במצב של התקף וגם להקל באופן יומיומי.

אטופיק דרמטיטיס, למה זה קורה והאם אפשר למנוע את זה?

״למרות שלא ניתן להצביע על גורם אחד למחלה, בכ-70% מהמקרים יש קשר להיסטוריה משפחתית של רמה גבוהה של אימונוגלובולין E (IgE) בסרום וחוסר בפילאגרין - חלבון שתפקידו לסייע בשמירה על הלחות בעור." מסביר ד"ר מומחד סח מומחה לרפואת עור ומין ב'מכבי שירותי בריאות'. המחסור באותו חלבון מביא לכך שהמחסום העורי נמאפשר ללחות להשתחרר מהעור ולחקיקים מהסביבה לחדור אליו במקביל מה שגורם לגירוי של העור. הכשל במחסום העורי מביא למצב של התפתחות דלקת המתבטאת בעור יבש במיוחד ופריחה מגרדת". 

לדברי ד"ר סח לא ניתן למנוע את המחלה אבל אפשר למנוע את ההחמרה שלה ולכן חשוב במיוחד לאבחן את המחלה אצל רופא עור, ולהעניק גם טיפול מניעתי בשגרה וטיפול מותאם בזמן התפרצות. 

איך מונעים את החמרת המחלה וממה חשוב להימנע?

לפי ד"ר סח, חשוב לבצע טיפול מניעתי ביום יום וזאת על מנת לשלוט במחלה, להפחית את התדירות של ההתקפים ואת העוצמה שלהם. יש לבדוק מה הטריגרים הספציפיים של התינוק ולהרחיק אותו ממנו, בנוסף להרחקה ממקורות ידועים ככאלה שגורמים להחמרה כמו שטיחים וריהוט סינטטי, פרווה של חיות, נוצות, דשא ועשן סיגריות.

"יש לדאוג שהתינוק ישהה בסביבה היגיינית ונקייה ולהימנע ממעברים קיצוניים בטמפרטורות של חום/קור במיזוג אוויר ובמקלחת" אומר ד"ר סח "חשוב לבחור בגדים שהם 100% כותנה ולא בגדים מבדים סינתטיים, צמר וגומי אשר עלולים לעורר גרד. יש להקפיד על כביסה של הבגדים (שימוש בג'ל ואבקת כביסה המותאמים לתינוקות ) לפני שמלבישים את התינוק."
כשמדובר בתינוק, על אחת כמה וכמה תינוק עם אסתמה של העור, חשוב לרכוש אך ורק מוצרים של חברות שהמוצרים שלהם מתאימים לעור התינוק" אומרת עדי אבשלומוב, בעלת 'או אייט'. "כאשר מדובר בתינוק עם אטופיק דרמטיטיס, פחות חשוב מה המוצר לא מכיל אלא יותר מה הוא כן מכיל- רכיבים ותרכיבים ייחודיים לטיפול בעור אטופי או עור יבש ומגורה".

הכי חשוב- לשמור על לחות העור!

"הדרך החשובה והמשמעותית ביותר להקלה על המחלה ומניעה של החמרה שלה היא שמירה על הלחות של העור" מסביר ד"ר סח "חשוב שהתינוק ישהה בחדר ממוזג שאינו חם מדי או קר מדי גם ביום וגם בלילה, בכדי למנוע התייבשות של העור או הזעה שעלולה להוביל לגירוי. לגבי מקלחת ההמלצה היא לקלח מקלחת קצרה עם תוספת של שמן אמבט בלבד המותאם לעור יבש ומגורה בכדי להקל על הגירוי."
"חשוב להימנע מאמבטיות שמייבשות את העור ולקלח את התינוק מקלחת אחת קצרה בין 5-10 דקות בתוספת מעט שמן אמבט המיועד לעור יבש. בחודשים הראשונים אין צורך להוסיף סבון או שמפו והשמן מספיק לניקוי ולטיפול בעור התינוק" מוסיפה עדי.

 לפי ד"ר סח, לאחר המקלחת חשוב לשמר את הלחות בעור ולכן אין לנגב את התינוק אלא לייבש את העור בעזרת טפיחות קלות של המגבת. "כשהעור נקי ויבש, מומלץ לטפל בגירוי העור באופן נקודתי ולמנוע גרד בעזרת תכשירים המכילים רכיבים עדינים. מומלץ לעסות את עור התינוק עם תחליב גוף המתאים לתינוקות ומכיל רכיבי לחות לעור יבש. "גם מסייע בשמירה על לחות וגם מספק זמן איכות של הורה ותינוק לאחר המקלחת ולפני השינה.

כתבה לקוחה מתוך עיתונים בשרון, בשיתוף ד"ר מוחמד סח, מומחה לרפואת עור ומין במכבי שירותי בריאות.